Strona główna | Prawo | FAQ | Artykuły | Wydarzenia | Pomoce i pomysły | Publikacje | Kontakt

Kreatywna analiza przeczytanych książek

Wybierz 3 aktywności, każdą z innej kategorii (jedno dotyczące pisania), gdy wykonasz zadanie wykreśl tę aktywność, aby jej nie powtórzyć. Następnym razem wybierzesz coś innego.
  1. PISANIE:
    • Napisz krótkie opowiadanie związane z powieścią.
    • Napisz plan wydarzeń składający się przynajmniej z 10 punktów.
    • Napisz o najbardziej ciekawej albo o najbardziej nudnej części powieści.
    • Przekształć ulubiony fragment książki podstawiając siebie pod głównego bohatera i umieszczając akcję w swoim ulubionym miejscu.
    • Stwórz nowego bohatera przeczytanej historii. Napisz w jaki sposób obecność tego bohatera zmieniałaby akcję książki.
    • Wyobraź sobie, że jesteś jednym z bohaterów przeczytanej książki. Opisz swoje doświadczenia i uczucia związane z akcją książki.
    • Napisz taką samą fabułę, ale niech się dzieje w innym czasie i innym miejscu.
    • Zaplanuj przyjęcie w którym będą chcieli uczestniczyć bohaterowie przeczytanej książki. Gdzie chcieliby pójść, jaki rodzaj jedzenia by jedli, w co byliby ubrani.
    • Gdybyś to ty pisał tę książkę, jaką jej część napisałbyś inaczej? Wyjaśni co by się stało, gdy niektóre ważne wydarzenia wyglądały inaczej.
    • Napisz list do autora książki, informując go o swoim odbiorze powieści.
    • Napisz list to jednego z bohaterów powieści. Zadaj mu pytania, ale również napisz o sobie.
    • Napisz list do głównego bohatera powieści zadając mu pytania i skarżąc się na sytuacje o których przeczytałeś w książce.
    • Napisz list do któregoś z bohaterów powieści, opisując w jaki sposób na niego reagowałeś czytając książkę.
    • Jaki przedmiot, osobę albo zwierzę z książki chciałbyś najbardziej mieć w swoim domu? Wyjaśnij dlaczego.
    • Wyobraź sobie, że jesteś dziennikarzem przeprowadzającym wywiad z bohaterami powieści. Napisz taki wywiad.
    • Stwórz stronę gazety korzystając z powieści. Jeden z artykułów niech będzie streszczeniem fabuły. W innym niech znajdzie się związana z powieścią prognoza pogody. Na stronie powinien się znaleźć artykuł wstępny i pewna liczba ogłoszeń związanych z powieścią.
    • Wyobraź sobie, że jesteś bohaterem przeczytanej powieści. Napisz list do czytelnika wyjaśniający podejmowane przez siebie działania.
    • Gdybyś mógł zmienić się miejscami z jednym z bohaterów książki, który by to był i dlaczego?
    • Wyobraź sobie, że jesteś krytykiem filmowy. Napisz recenzję tej powieści tak jakby była filmem.
    • Który z bohaterów najbardziej Ciebie przypomina i dlaczego?
    • Który z bohaterów tej powieści mógłby zostać twoim dobrym przyjacielem? Dlaczego?
    • Napisz o jednym problemie o którym opowiada książka i o tym w jaki sposób bohater (lub bohaterowie) książki rozwiązali go. Czy to było dobre rozwiązanie? Dlaczego tak? Dlaczego nie?
    • Wyobraź sobie, że jesteś którymś z bohaterów książki. Napisz list do kolumny z poradami jakiejś gazety, a następnie jako doradca w tej gazecie odpowiedz na jego problem. Zrób to kilka razy, aby utworzyć całą kolumnę listów i porad.
    • Dlaczego autor napisał tę historię? Wyraź swoją opinię na ten temat.
    • Porównaj przeczytaną opowieść z inną. Pamiętaj, aby w porównaniu zawrzeć w czym te powieści się różnią, a w czym są do siebie podobne.
    • Opisz miejsce i czas w którym toczy się akcja powieści. Pomyśl chwilę o nich. Dlaczego chciałbyś (lub dlaczego byś nie chciał) spędzić tydzień w tym miejscu i w tym czasie.
    • Napisz jeszcze raz rozdział, albo jakiś fragment tej powieści ale z punktu widzenia innego bohatera niż główny.
    • Wybierz jednego z bohaterów powieści. Pomyśl o tym jaki był na początku historii. Napisz w jaki sposób zmienił się na końcu. Jakie wydarzenia wpłynęły na zmianę tego bohatera.
    • Gdyby dwaj główni bohaterowie z różnych powieści mieli się spotkać, to chciałbyś, aby którzy to byli? Dlaczego? Jak wyglądałoby ich spotkanie?
    • Wyobraź sobie, że masz napisać dalszy ciąg tej historii. Napisz jego krótkie streszczenie zawierające informacje o fabule, miejscu, czasie i głównych bohaterach.
    • "Ufunduj" nagrodę dla danej powieści. Wyjaśni jakimi kryteriami się kierowałeś przy wyborze zwycięscy i dlaczego, akurat ta książka ją otrzymuje. Zanim rozpoczniesz ten projekt, dobrze by było, abyś przeczytał coś o nagrodach w dziedzinie literatury.
    • Napisz tekst swobodny dotyczący powieści.
  2. POEZJA
    • Napisz wiersz dotyczący opisywanej historii. Niech mówi o bohaterach, miejscu i czasie akcji, fabule i temacie.
    • Wyobraź sobie, że jesteś jednym z bohaterów przeczytanej historii, napisz wiersz z osobistego punktu widzenia.
    • Napisz wiersz o jakiejś konkretnej sytuacji, która wydarzyła się w przeczytanej historii.
    • Wybierz jakąś znaną piosenkę i zmień jej słowa tak, aby odnosiły się do przeczytanej historii.
    • Napisz wiersz o najważniejszej osobie w książce. Wyjaśnij dlaczego wybrałeś, akurat tego bohatera.
  3. RYSOWANIE
    • Namaluj obraz przedstawiający jakąś scenę z przeczytanej historii. Napisz wyjaśnienie tej sceny.
    • Podsumuj fabułę tworząc komiks. Narysuj około 6 do 8 slajdów.
    • Wyobraź sobie, że jesteś jednym a bohaterów książki. Pomyśl jakie jest ulubione miejsce tego bohatera i co by tam robił. Narysuj to oraz napisz krótkie wyjaśnienie.
    • Zaprojektuj okładkę powieści (przód i tył). Powinna zawierać zarówno odpowiednie informacje, jak i krótkie streszczenie (z tyłu).
    • Narysuj ilustrację, która powinna znaleźć się w tej książce. Gdzie powinna zostać umieszczona?
    • Narysuj ilustrację przedstawiającą ulubioną cześć przeczytanej historii. Dodaj do niej podpis wyjaśniający co się na niej dzieje.
    • Narysuj linię czasu pokazującą ważne wydarzenia w przeczytanej historii.
    • Narysuj plakat reklamujący film, który opowiada tę historię, wybierz prawdziwych aktorów, mających zagrać bohaterów tej historii. Pisemnie uzasadnij ten wybór.
    • Wykonaj serię 5 rysunków przedstawiających najważniejsze wydarzenia w książce. Opisz je.
    • Naszkicuj portret któregoś z bohaterów. Napisz wszystko co o nim wiesz.
    • Wykonaj broszurę zapraszającą turystów do odwiedzenia miejsc opisanych w książce.
    • Napisz jeszcze raz tę historię, ale w postaci książki obrazkowej. Przeczytaj ją jakiemuś młodszemu dziecku.
    • Narysuj tryptyk dotyczący powieści, który przedstawia najważniejsze jej sceny.
    • Napisz streszczenie tych scen, wyjaśnij jaka była ich rola w akcji toczącej się w powieści.
  4. GRAFY
    • Który z bohaterów najbardziej ciebie przypomina, a który najmniej? Wykonaj grafy pokazujące to.
    • Wykonaj grafy osobowości każdego z bohaterów książki.
    • Wykonaj graf przedstawiający twoją ulubioną część książki i tę najmniej ulubioną.
    • Stwórz "mapę" dotyczącą powieści. Powinna ona zawierać takie ważne informacje jak bohaterowie, akcja i wątki. Napisz krótkie wyjaśnienie do twojej mapy.
  5. SZTUKA I RĘKODZIEŁO
    • Wykonaj ilustracje tej książki. Z tyłu każdej z nich napisz co najmniej 5 słów wyjaśniających historię.
    • Do jakiej nagrody można nominować tę powieść? Najbardziej pasjonująca? Najśmieszniejsza? Zaprojektuj i wykonaj nagrodę dla tej powieści.
    • Wykonaj wystawę, która będzie opisywała tę historię od początku do prawie samego końca. Przygotuj etykiety dla każdego przedmiotu na twojej wystawie.
    • Namaluj malowidło ścienne (mural) opowiadające o książce. Opisz je.
    • Wykorzystaj pudełko po płatkach śniadaniowych, aby opowiedzieć o przeczytanej książce. Owiń pudełko papierem. Z przodu napisz tytuł. Z tyłu napisz krótkie streszczenie książki. Dodaj wpadające w ucho zdania na temat książki, tak aby ludzie chcieli przeczytać tę książkę. Oczywiście napisz nazwisko autora, copyright itd.
    • Stwórz album o swoim ulubionym bohaterze. Wyjaśnij wszystkie umieszczone tam rysunki, zdjęcia itd.
    • Zaprojektuj i wykonaj pierwowzór czasopisma (nadaj tytuł, podaj tytuły artykułów, autorów itd.), który z przyjemnością chciałby przeczytać bohater (nie koniecznie główny) przeczytanej książki.
    • Wykonaj biżuterię, jaką bohater przeczytanej historii chciałby mieć. Uzasadnij swój wybór.
    • Wykonaj kolaż, korzystając ze zdjęć z czasopism, przedstawiający przeczytaną historię. Opisz go.
    • Wykonaj makietę jakiejś sceny z przeczytanej historii.
    • Wykonaj makietę łączącą dwie sceny, jedna z przeczytanej historii, a druga z jakiejś innej książki.
  6. POKAZY
    • Pokaż w jaki sposób wykonuje się coś, czego nauczyłeś się z tej historii.
    • Wykonaj tablicę ogłoszeniową, z ogłoszeniami związanymi z tą historią.
    • Wykonaj wystawę łączącą książki napisane przez autora przeczytanej właśnie powieści. Powiedz coś o nich.
    • Przygotuj przepis na danie wspomniane w książce. Wykonaj je i daj innym posmakować.
    • Wymyśl coś, co można dodać do historii, aby była ciekawsza. To co wymyślisz powinno pomóc bohaterom, zmienić wydarzenia itd.
    • Wykonaj kapsułę czasu dla jednego z bohaterów. Wyjaśnij co znajduje się w tej kapsule.
    • Wykonaj "dom marzeń" dla jednego z bohaterów książki. (zamiast wykonać, możesz go opisać).
  7. MUZYKA, TANIC, DRAMA
    • Stwórz taniec, który razem z wybraną muzyka, będzie przedstawiał nastrój przeczytanej powieści.
    • Napisz część powieści jeszcze raz, ale w formie sztuki teatralnej. Razem z przyjaciółmi spróbujecie zagrać w tej sztuce.
    • Napisz i zaśpiewać piosenkę (możesz kilka) odnoszącą się do przeczytanej historii.
    • Wykona trzy proste kukiełki przedstawiające bohaterów książki. Napisz spektakl kukiełkowy, przedstawiający twoją ulubioną część książki. Pokaż ten spektakl innym.
  8. AUDIO I VIDEO NAGRANIA
    • Wyobraź sobie, że jesteś dziennikarzem. W oparciu o przeczytaną książkę przygotuj wiadomości mówiąc je do kamery video. Pomiędzy wiadomościami wstaw reklamy, tych produktów lub usług, które bohaterowie twojej powieści chcieliby kupić.
    • Napisz i nagraj reklamę radiową, która by zachęciła ludzi do przeczytania tej książki.
    • Wyobraź sobie, że jesteś dziennikarzem wiadomości. Dwaj główni bohaterowie różnych książek się spotkali. W jaki sposób przekażesz wiadomość o ich spotkaniu. Przygotuj nagranie video z tą informacją i rezultatami tego spotkania.
    • Napisz i wykonaj reklamę telewizyjną (video), która zachęca do zakupu książki.
    • Napisz jeszcze raz jeden z rozdziałów książki, ale z punktu widzenia innego bohatera. Przeczytaj go i razem z dodanymi efektami dźwiękowymi nagraj.
    • Zrób zdjęcie mające reprezentować jednego z bohaterów przeczytanej historii i zmiany jakie w nim zaszły. Na przykład, jeśli bohater był na początku książki przez cały czas smutny, możesz zrobić zdjęcie czegoś niebieskiego, co miałoby symbolizować smutek. Jeśli sytuacja się zmieniła i uczyniła bohatera szczęśliwym, możesz zrobić zdjęcie czegoś, co przywodzi ci na myśl szczęście. Wklej swoje zdjęcia do książki razem z objaśnieniem.
  9. PRACE BADAWCZE
    • Wykonaj badania szukając jakiś dodatkowych faktów, które miałyby związek z przeczytaną książką. To zadanie szczególnie nadaje się gdy była to powieść historyczna. Zapisz nowo poznane fakty i wyjaśnij ich związek z fabułą książki.
    • Przestudiuj cykl i sposób życia zwierząt wymienionych w książce.
    • Zbadaj i przygotuj życiorys autora książki.
  10. GRY
    • Przygotuj krzyżówkę lub puzzle używając co najmniej 10 słów z przeczytanej historii.,
    • Przygotuj grę (np. planszową), w której występować będą zdarzenia z przeczytanej książki.


Stowarzyszenie Edukacji w Rodzinie