Strona główna | Prawo | FAQ | Artykuły | Wydarzenia | Pomoce i pomysły | Publikacje | Kontakt

Zasady kompozycji w fotografii

Temat rzeka. Wystarczył na niejedną książkę i wiele prac magisterskich na ASP. Absolutne minimum da się zmieścić w kilku podpunktach:

1) Nie dotykaj krawędzi - chodzi o to, aby uważać by żaden z kluczowych elementów zdjęcia nie stykał się swoją krawędzią z krawędzią zdjęcia. Raczej albo cos utnij, albo zostaw trochę “powietrza” pomiędzy tym elementem a krawędzią. Jeśli jednak to zrobisz, prawie na pewno będzie to bardzo ściągać wzrok i trochę drażnić.

Kiepsko:
small_best_0524-182111-01-01.jpg

Lepiej:
small_best_0524-182105-01-01.jpg

2) Tnij konkretnie - trochę jakby dopowiedzenie do punktu pierwszego. Jeśli ucinamy coś na zdjęciu tylko trochę (np. stopa z całej sylwetki, albo ucho w portrecie itp.) to w 9 przypadkach na 10 zdjęcie będzie wyglądać na przypadkowe. Co innego jeśli utniemy “porządny kawałek” - wtedy jest jasne, że tak właśnie miało być.

Kiepsko:
small_best_0524-182050-01-01.jpg

Lepiej:
best_0524-182056-01-01cut.jpg

3) “Złoty podział” - osławiony, przegadany. Patrząc na matówkę wyobraź sobie (lub zamów taką właśnie matówkę) poziome i pionowe linie dzielące obraz na 3 równe części - zarówno w pionie, jak i poziomie. Powstaną 4 punkty przecięcia tych linii, zwane również mocnymi punktami obrazu. Tam warto umieszczać nasz główny obiekt - ponieważ najpierw tam kierujemy wzrok.

Latarnia umieszczona w “mocnym punkcie” (i całość jej słupa na jednej z linii dzielących na 3).

small_best_0524-183515-01-01.jpg

4) Daj powietrze po odpowiedniej stronie - jeśli np. portretowana osoba patrzy w lewo, dobrze jest jeśli po tamtej stronie zostawimy więcej wolnego miejsca. Jeśli tego miejsca nie będzie, stworzymy pewne napięcie na zdjęciu - warto czasem z tego świadomie korzystać. Podobnie jest z poruszającymi się obiektami. Zostawiamy miejsce po stronie, w którą się poruszają.

small_best_0524-184633-01-01.jpg

5) Równoważ plamy - wyobraź sobie ze ktoś wbija w spód Twojego zdjęcia szpilkę. Czarny kolor waży najwięcej, biały najmniej. Fotografuj tak, aby zdjęcie miało szansę utrzymać “równowagę” na tej szpilce. Inna technika, która się przydaje tutaj to przymykanie oczu co daje “zwiększenie kontrastu” i ułatwia sterowanie tymi plamami.

Kiepsko:
small_best_0524-205441-01-01.jpg

Lepiej:
small_best_0524-205543-01-01.jpg

6) Nie przecinaj linią narożnika - staraj się nawet przy kompozycji “po przekątnej”, aby prowadzone linie nie wychodziły przez narożnik. Bywa iż daje to wrażenie “pęknięcia” zdjęcia, czy jego “wylewania się” przez któryś narożnik. Poprowadź linie obok narożnika.

Kiepsko:
small_best_0524-181807-01-01.jpg

Lepiej:
small_best_0524-181812-01-01.jpg

7) Szukaj wzorów i powtórzeń - często wystarczy się chwilę przyjrzeć danej lokalizacji, aby zobaczyć powtarzające się elementy - latarnie, okna czy np. podobnie ubrani ludzie. Szukaj tych powtórzeń i pokaż je na zdjęciu wzmacniając je. Często mówi się, że zdjęcie ma wtedy rytm.

Np:
small_best_0524-181946-01-01.jpg

albo:
small_best_0524-181251-01-01.jpg

8) Pionowo znaczy dynamiczniej - zwykle zdjęcia pionowe uważane są za dynamiczniejsze od poziomych. Wynika to m.in. z tego jak prowadzony jest wzrok podczas ich oglądania.

Poziomo:
small_best_0524-184813-01-01.jpg

Pionowo:

small_best_0524-184810-01-01.jpg

Na kompozycję wpływają też używane kontrasty (kształtu lub koloru), ale to temat na osobny tekst.
Nie byłoby tekstu o kompozycji bez stwierdzenia iż zasady są po to by je łamać - oczywiście po wczesniejszym ich opanowaniu.

9) Wykorzystuj naturalne “ramki” - takie jak bramy, okna, drzwi, drzewa etc. Ładnie “zamykają” zdjęcie, skupiając wzrok na tym co najważniejsze.

small_best_0524-183551-01-01.jpg

Źródło: http://www.michaldulemba.pl/technika/zasady-kompozycji-w-fotografii/



Stowarzyszenie Edukacji w Rodzinie