Jak zacząć edukację w domu?

Spotkanie dla rodziców i licealistów

29 września godzina 17:00

Dom Kultury Stokłosy, ul. Lachmana 5, Warszawa

Prelegenci: Joanna i Mariusz Dzieciątko

Jest coraz więcej rodziców, którzy chcą podjąć się niełatwego wyzwania nauki własnych dzieci w domu. Edukacja w domu to wielka okazja do budowania rodzinnych więzi, do kształtowania dziecka w duchu wartości oraz ochrona niedojrzałych jeszcze umysłów przed wpływem niechcianych i szkodliwych ideologii. Powodów, dla których rodzice decydują się na edukacje domową jest bardzo wiele. Jednak, gdy czas decyzji mamy już za sobą następnym krokiem jest dobry plan.

Rodziny rozpoczynające ED podzieliłabym na dwie grupy. Pierwsza to ta, która rozpoczyna naukę z dziećmi, które nigdy nie chodziły do szkoły lub chodziły do niej bardzo krótko. To młodsze dzieci nie przesiąknięte jeszcze systemem i szkolną rutyną uczenia. Druga grupa to dzieci, które mają już jakieś doświadczenia szkolne. Chodziły do niej już co najmniej  2, 3 lata. Ich doświadczenia mogą być bardzo różne, pozytywne lub negatywne. Jednak najważniejsze jest to, że wypracowały już szereg nawyków nauki. Nawyki te dotyczą sposobu nauczania, relacji z nauczycielem, pracy z podręcznikiem, systemu lekcyjnego. W domu te przyzwyczajenia nie sprawdzają się i edukacja domowa w tych przypadkach ma nieco inny początek.

Młodsze dzieci, rozpoczynające przygodę z edukacją:

  1. Określić ramy i plan – ponieważ mamy tu do czynienia z młodszymi dziećmi, to rodzic nakreśla plan i pilnuje systematyczności w uczeniu. Istotnym czynnikiem jest dawanie dzieciom „małych” odpowiedzialności za poszczególne zadania, adekwatnie do wieku.
  2. Być dostępnym, uczyć w życiowych okolicznościach – tu duże znaczenie ma wykorzystanie zwykłych codziennych aktywności do poznawania jak działa świat, co jest dobre i piękne. Tu duże znaczenie ma nauka poprzez więzi, przebywanie i objaśnianie. Warto wykorzystywać dziecięcą naturalną ciekawość i chęć uczenia się.
  3. Wdrażać do prac domowych (odpowiednich do wieku) – wiele prac domowych ma niezwykłą moc uczenia zasad działania świata oraz sumienności w wykonywaniu zadań. Uczy również troski o innych domowników i pozwala wyrabiać nawyk pracy.
  4. W miarę możliwości ograniczać pracę z mediami – a maksymalizować ciekawość poprzez książki, zwiedzanie miejsc związanych z przyrodą, historią lub po prostu z rekreacją, bycie z innymi ludźmi.

Starsze dzieci, które mają doświadczenia szkolne:

  1. Razem z dzieckiem określić ramy i ułożyć plan roczny nauki, czas egzaminów – w tej grupie starszych dzieci włączamy je w proces planowania, jeśli tego potrzebują. Jeśli chcemy oddać to całkowicie dziecku warto upewnić się, że taki plan powstał. W szkole to nauczyciel był odpowiedzialny za plan nauczania, w domu uczeń musi zrobić to sam.
  2. Nauczyć samodzielności w uczeniu się – początki w edukacji w domu są o tyle wyzwaniem, że dzieci po latach nauki szkolnej muszą dodatkowo włożyć wysiłek w tzw. „odszkolnienie”, czyli wypracowanie własnego sposobu i odkrycie własnego stylu uczenia się oraz samodzielności. Nie zawsze jest to proste. Nikt nie wykłada, nie pilnuje, a własny umysł należy wdrożyć do wytężonego wysiłku. Dajmy trochę czasu na zmianę przyzwyczajeń.
  3. Zadbać o dobre kontakty z rówieśnikami – grupy rówieśnicze, praca – wolontariat, zajęcia poza domem. Możliwości socjalizacji jest bardzo wiele, nie tylko w grupie równolatków, jak w szkole, ale ze starszymi i młodszymi. Wiele grup jest celowych, czyli takich, które oferują rozwój w konkretnych dziedzinach. Możemy mieć wpływ na to z jakimi ludźmi budujemy relacje, szukać inspiracji do rozwoju.
  4. Rozwijać zainteresowania i pasje – teraz, kiedy za swój czas jesteśmy odpowiedzialni sami zadbajmy o rozwój w tym co jest mocną stroną, potencjałem. Nic tak nie motywuje, jak to, kiedy możemy rozwijać talenty i odnosić sukcesy. Edukacja domowa umożliwia takie zaplanowanie czasu, że jest to jak najbardziej wskazane – sięgnąć po zasoby.
  5. Dać trochę czasu na nudę – taką twórczą. Kiedy nasz umysł odpoczywa jednocześnie porządkuje treści i informacje. To również ważny czas.

W obu grupach polecam wspólne czytanie. Opowieści, historie, biografie, powieści – wszystko co Was interesuje. Rozbudzajcie ciekawość. Bądźcie razem, rozwijajcie relacje i pokazujcie piękno świata. Podczas wspólnej lektury dzielcie się tym co przeżywacie, co Was porusza i dotyka. Taka nauka zostanie zapamiętana na długo i będzie miała wpływ na kształtowanie serca waszych dzieci.

Uczcie wartości i wymagajcie już od najmłodszych, aby nie szły na łatwiznę. Uczcie tych umiejętności i sprawności, które zdecydują o ich przyszłym życiu i relacjach z innymi ludźmi, nie zaniedbujcie formowania serca i charakteru, aby młodzi wyrastali na świadomych i odpowiedzialnych dorosłych.

 

Chcesz wiedzieć więcej? Masz jakieś pytania?

Zapraszamy na spotkanie, które odbędzie się w niedzielę 29.09 w godzinach 17.00 – 20.00

Miejsce: Dom Kultury Stokłosy, ul. Lachmana 5, Warszawa

Tel. 693 699 724 Joanna Dzieciątko

Wstęp wolny

Nie przewidujemy opieki dla dzieci.