Wybierz 3 aktywności, każdą z innej kategorii (jedno dotyczące pisania), gdy wykonasz zadanie wykreśl tę aktywność, aby jej nie powtórzyć. Następnym razem wybierzesz coś innego.
PISANIE:
- Napisz krótkie opowiadanie związane z powieścią.
- Napisz plan wydarzeń składający się przynajmniej z 10 punktów.
- Napisz o najbardziej ciekawej albo o najbardziej nudnej części powieści.
- Przekształć ulubiony fragment książki podstawiając siebie pod głównego bohatera i umieszczając akcję w swoim ulubionym miejscu.
- Stwórz nowego bohatera przeczytanej historii. Napisz w jaki sposób obecność tego bohatera zmieniałaby akcję książki.
- Wyobraź sobie, że jesteś jednym z bohaterów przeczytanej książki. Opisz swoje doświadczenia i uczucia związane z akcją książki.
- Napisz taką samą fabułę, ale niech się dzieje w innym czasie i innym miejscu.
- Zaplanuj przyjęcie w którym będą chcieli uczestniczyć bohaterowie przeczytanej książki. Gdzie chcieliby pójść, jaki rodzaj jedzenia by jedli, w co byliby ubrani.
- Gdybyś to ty pisał tę książkę, jaką jej część napisałbyś inaczej? Wyjaśni co by się stało, gdy niektóre ważne wydarzenia wyglądały inaczej.
- Napisz list do autora książki, informując go o swoim odbiorze powieści.
- Napisz list to jednego z bohaterów powieści. Zadaj mu pytania, ale również napisz o sobie.
- Napisz list do głównego bohatera powieści zadając mu pytania i skarżąc się na sytuacje o których przeczytałeś w książce.
- Napisz list do któregoś z bohaterów powieści, opisując w jaki sposób na niego reagowałeś czytając książkę.
- Jaki przedmiot, osobę albo zwierzę z książki chciałbyś najbardziej mieć w swoim domu? Wyjaśnij dlaczego.
- Wyobraź sobie, że jesteś dziennikarzem przeprowadzającym wywiad z bohaterami powieści. Napisz taki wywiad.
- Stwórz stronę gazety korzystając z powieści. Jeden z artykułów niech będzie streszczeniem fabuły. W innym niech znajdzie się związana z powieścią prognoza pogody. Na stronie powinien się znaleźć artykuł wstępny i pewna liczba ogłoszeń związanych z powieścią.
- Wyobraź sobie, że jesteś bohaterem przeczytanej powieści. Napisz list do czytelnika wyjaśniający podejmowane przez siebie działania.
- Gdybyś mógł zmienić się miejscami z jednym z bohaterów książki, który by to był i dlaczego?
- Wyobraź sobie, że jesteś krytykiem filmowy. Napisz recenzję tej powieści tak jakby była filmem.
- Który z bohaterów najbardziej Ciebie przypomina i dlaczego?
- Który z bohaterów tej powieści mógłby zostać twoim dobrym przyjacielem? Dlaczego?
- Napisz o jednym problemie o którym opowiada książka i o tym w jaki sposób bohater (lub bohaterowie) książki rozwiązali go. Czy to było dobre rozwiązanie? Dlaczego tak? Dlaczego nie?
- Wyobraź sobie, że jesteś którymś z bohaterów książki. Napisz list do kolumny z poradami jakiejś gazety, a następnie jako doradca w tej gazecie odpowiedz na jego problem. Zrób to kilka razy, aby utworzyć całą kolumnę listów i porad.
- Dlaczego autor napisał tę historię? Wyraź swoją opinię na ten temat.
- Porównaj przeczytaną opowieść z inną. Pamiętaj, aby w porównaniu zawrzeć w czym te powieści się różnią, a w czym są do siebie podobne.
- Opisz miejsce i czas w którym toczy się akcja powieści. Pomyśl chwilę o nich. Dlaczego chciałbyś (lub dlaczego byś nie chciał) spędzić tydzień w tym miejscu i w tym czasie.
- Napisz jeszcze raz rozdział, albo jakiś fragment tej powieści ale z punktu widzenia innego bohatera niż główny.
- Wybierz jednego z bohaterów powieści. Pomyśl o tym jaki był na początku historii. Napisz w jaki sposób zmienił się na końcu. Jakie wydarzenia wpłynęły na zmianę tego bohatera.
- Gdyby dwaj główni bohaterowie z różnych powieści mieli się spotkać, to chciałbyś, aby którzy to byli? Dlaczego? Jak wyglądałoby ich spotkanie?
- Wyobraź sobie, że masz napisać dalszy ciąg tej historii. Napisz jego krótkie streszczenie zawierające informacje o fabule, miejscu, czasie i głównych bohaterach.
- „Ufunduj” nagrodę dla danej powieści. Wyjaśni jakimi kryteriami się kierowałeś przy wyborze zwycięscy i dlaczego, akurat ta książka ją otrzymuje. Zanim rozpoczniesz ten projekt, dobrze by było, abyś przeczytał coś o nagrodach w dziedzinie literatury.
- Napisz tekst swobodny dotyczący powieści.
POEZJA
- Napisz wiersz dotyczący opisywanej historii. Niech mówi o bohaterach, miejscu i czasie akcji, fabule i temacie.
- Wyobraź sobie, że jesteś jednym z bohaterów przeczytanej historii, napisz wiersz z osobistego punktu widzenia.
- Napisz wiersz o jakiejś konkretnej sytuacji, która wydarzyła się w przeczytanej historii.
- Wybierz jakąś znaną piosenkę i zmień jej słowa tak, aby odnosiły się do przeczytanej historii.
- Napisz wiersz o najważniejszej osobie w książce. Wyjaśnij dlaczego wybrałeś, akurat tego bohatera.
RYSOWANIE
- Namaluj obraz przedstawiający jakąś scenę z przeczytanej historii. Napisz wyjaśnienie tej sceny.
- Podsumuj fabułę tworząc komiks. Narysuj około 6 do 8 slajdów.
- Wyobraź sobie, że jesteś jednym a bohaterów książki. Pomyśl jakie jest ulubione miejsce tego bohatera i co by tam robił. Narysuj to oraz napisz krótkie wyjaśnienie.
- Zaprojektuj okładkę powieści (przód i tył). Powinna zawierać zarówno odpowiednie informacje, jak i krótkie streszczenie (z tyłu).
- Narysuj ilustrację, która powinna znaleźć się w tej książce. Gdzie powinna zostać umieszczona?
- Narysuj ilustrację przedstawiającą ulubioną cześć przeczytanej historii. Dodaj do niej podpis wyjaśniający co się na niej dzieje.
- Narysuj linię czasu pokazującą ważne wydarzenia w przeczytanej historii.
- Narysuj plakat reklamujący film, który opowiada tę historię, wybierz prawdziwych aktorów, mających zagrać bohaterów tej historii. Pisemnie uzasadnij ten wybór.
- Wykonaj serię 5 rysunków przedstawiających najważniejsze wydarzenia w książce. Opisz je.
- Naszkicuj portret któregoś z bohaterów. Napisz wszystko co o nim wiesz.
- Wykonaj broszurę zapraszającą turystów do odwiedzenia miejsc opisanych w książce.
- Napisz jeszcze raz tę historię, ale w postaci książki obrazkowej. Przeczytaj ją jakiemuś młodszemu dziecku.
- Narysuj tryptyk dotyczący powieści, który przedstawia najważniejsze jej sceny.
- Napisz streszczenie tych scen, wyjaśnij jaka była ich rola w akcji toczącej się w powieści.
GRAFY
- Który z bohaterów najbardziej ciebie przypomina, a który najmniej? Wykonaj grafy pokazujące to.
- Wykonaj grafy osobowości każdego z bohaterów książki.
- Wykonaj graf przedstawiający twoją ulubioną część książki i tę najmniej ulubioną.
- Stwórz „mapę” dotyczącą powieści. Powinna ona zawierać takie ważne informacje jak bohaterowie, akcja i wątki. Napisz krótkie wyjaśnienie do twojej mapy.
SZTUKA I RĘKODZIEŁO
- Wykonaj ilustracje tej książki. Z tyłu każdej z nich napisz co najmniej 5 słów wyjaśniających historię.
- Do jakiej nagrody można nominować tę powieść? Najbardziej pasjonująca? Najśmieszniejsza?
- Zaprojektuj i wykonaj nagrodę dla tej powieści.
- Wykonaj wystawę, która będzie opisywała tę historię od początku do prawie samego końca. Przygotuj etykiety dla każdego przedmiotu na twojej wystawie.
- Namaluj malowidło ścienne (mural) opowiadające o książce. Opisz je.
- Wykorzystaj pudełko po płatkach śniadaniowych, aby opowiedzieć o przeczytanej książce. Owiń pudełko papierem. Z przodu napisz tytuł. Z tyłu napisz krótkie streszczenie książki. Dodaj wpadające w ucho zdania na temat książki, tak aby ludzie chcieli przeczytać tę książkę. Oczywiście napisz nazwisko autora, copyright itd.
- Stwórz album o swoim ulubionym bohaterze. Wyjaśnij wszystkie umieszczone tam rysunki, zdjęcia itd.
- Zaprojektuj i wykonaj pierwowzór czasopisma (nadaj tytuł, podaj tytuły artykułów, autorów itd.), który z przyjemnością chciałby przeczytać bohater (nie koniecznie główny) przeczytanej książki.
- Wykonaj biżuterię, jaką bohater przeczytanej historii chciałby mieć. Uzasadnij swój wybór.
- Wykonaj kolaż, korzystając ze zdjęć z czasopism, przedstawiający przeczytaną historię. Opisz go.
- Wykonaj makietę jakiejś sceny z przeczytanej historii.
- Wykonaj makietę łączącą dwie sceny, jedna z przeczytanej historii, a druga z jakiejś innej książki.
POKAZY
- Pokaż w jaki sposób wykonuje się coś, czego nauczyłeś się z tej historii.
- Wykonaj tablicę ogłoszeniową, z ogłoszeniami związanymi z tą historią.
- Wykonaj wystawę łączącą książki napisane przez autora przeczytanej właśnie powieści. Powiedz coś o nich.
- Przygotuj przepis na danie wspomniane w książce. Wykonaj je i daj innym posmakować.
- Wymyśl coś, co można dodać do historii, aby była ciekawsza. To co wymyślisz powinno pomóc bohaterom, zmienić wydarzenia itd.
- Wykonaj kapsułę czasu dla jednego z bohaterów. Wyjaśnij co znajduje się w tej kapsule.
- Wykonaj „dom marzeń” dla jednego z bohaterów książki. (zamiast wykonać, możesz go opisać).
MUZYKA, TANIC, DRAMA
- Stwórz taniec, który razem z wybraną muzyka, będzie przedstawiał nastrój przeczytanej powieści.
- Napisz część powieści jeszcze raz, ale w formie sztuki teatralnej. Razem z przyjaciółmi spróbujecie zagrać w tej sztuce.
- Napisz i zaśpiewać piosenkę (możesz kilka) odnoszącą się do przeczytanej historii.
- Wykona trzy proste kukiełki przedstawiające bohaterów książki. Napisz spektakl kukiełkowy, przedstawiający twoją ulubioną część książki. Pokaż ten spektakl innym.
AUDIO I VIDEO NAGRANIA
- Wyobraź sobie, że jesteś dziennikarzem. W oparciu o przeczytaną książkę przygotuj wiadomości mówiąc je do kamery video. Pomiędzy wiadomościami wstaw reklamy, tych produktów lub usług, które bohaterowie twojej powieści chcieliby kupić.
- Napisz i nagraj reklamę radiową, która by zachęciła ludzi do przeczytania tej książki.
- Wyobraź sobie, że jesteś dziennikarzem wiadomości. Dwaj główni bohaterowie różnych książek się spotkali. W jaki sposób przekażesz wiadomość o ich spotkaniu. Przygotuj nagranie video z tą informacją i rezultatami tego spotkania.
- Napisz i wykonaj reklamę telewizyjną (video), która zachęca do zakupu książki.
- Napisz jeszcze raz jeden z rozdziałów książki, ale z punktu widzenia innego bohatera. Przeczytaj go i razem z dodanymi efektami dźwiękowymi nagraj.
- Zrób zdjęcie mające reprezentować jednego z bohaterów przeczytanej historii i zmiany jakie w nim zaszły. Na przykład, jeśli bohater był na początku książki przez cały czas smutny, możesz zrobić zdjęcie czegoś niebieskiego, co miałoby symbolizować smutek. Jeśli sytuacja się zmieniła i uczyniła bohatera szczęśliwym, możesz zrobić zdjęcie czegoś, co przywodzi ci na myśl szczęście. Wklej swoje zdjęcia do książki razem z objaśnieniem.
PRACE BADAWCZE
- Wykonaj badania szukając jakiś dodatkowych faktów, które miałyby związek z przeczytaną książką.
- To zadanie szczególnie nadaje się gdy była to powieść historyczna. Zapisz nowo poznane fakty i wyjaśnij ich związek z fabułą książki.
- Przestudiuj cykl i sposób życia zwierząt wymienionych w książce.
- Zbadaj i przygotuj życiorys autora książki.
GRY
- Przygotuj krzyżówkę lub puzzle używając co najmniej 10 słów z przeczytanej historii.,
- Przygotuj grę (np. planszową), w której występować będą zdarzenia z przeczytanej książki.