Uczenie się jest tak samo ważne jak oddychanie

Jest to coś, co wszyscy robimy przez całe życie, świadomie i nieświadomie. Ale czym właściwie jest uczenie się? Co to znaczy uczyć się?

Uczenie się to „proces, który prowadzi do zmiany, która następuje w wyniku doświadczenia i zwiększa potencjał poprawy osiąganych wyników i przyszłego uczenia się” (Ambrose, 2010).

Aby skutecznie się uczyć, ważne jest, aby dostosować swoje nawyki związane z nauką do własnych potrzeb i podejścia, co często oznacza wybór technik, które działają dla Ciebie i ocenianie ich od czasu do czasu, aby określić, czy musisz spróbować czegoś nowego. Jako społeczeństwo potrzebujemy bogatszych form edukacji, w których informacja i wiedza współgrają z kreatywnością i rozwiązywaniem problemów, które mają znaczenie w dzisiejszej gospodarce.

W ciągu ostatnich kilkudziesięciu lat nauka odkryła, że ​​uczenie się nie jest produktem ubocznym naturalnej inteligencji, ale procesem. Okazuje się, że dużo dokładniejsze jest postrzeganie uczenia się jako metody lub systemu służącego budowaniu zrozumienia. Uczenie się nie odbywa się spontanicznie w oparciu o twoje IQ lub ogólne zdolności.

Uczenie się zależy od wielu innych umiejętności: takich jak koncentracja uwagi, planowanie i trzymanie się programu, wytrwałość, elastyczność i zdolność do refleksji. Używanie metody uczenia się – lub lepiej mówiąc, uczenia się, jak się uczyć – to różnica między opanowaniem a powtarzaniem na pamięć. Wykazano naukowo, że precyzyjny proces lub metoda stosowana do uczenia się konsekwentnie prowadzi do sukcesu.

Wszechobecność Internetu sprawia, że fakty i zapamiętywanie ich stały się mniej wartościowe. Technologia ma tendencję do zajmowania się szczegółami, logistyką i faktami za nas. Znalezienie najlepszego sposobu uczenia się oznacza przede wszystkim wyznaczenie rygorystycznych celów. Czego naprawdę chcesz lub potrzebujesz się nauczyć? W granicach tych celów spodziewanie się walki i niepowodzeń powinno być normalne. Cele powinny być realistyczne, aby można było się czegoś nauczyć, ale jednocześnie wystarczająco ambitne, by wzbudzić emocje.​ Ambicja związana z celem może nas również przeprowadzić przez trudności.

Świadomość, że walka jest często częścią procesu uczenia się, chroni nas przed zbytnim zniechęceniem i całkowitym poddaniem się. Uczenie się jako proces oznacza, że ​​dzięki metodzie, wysiłkowi, skupieniu i praktyce możemy znacznie lepiej zdobywać wiedzę.

 

Proces uczenia się

Krok 1: Znajdź wartość

Bez motywacji nauka umiera a emocje kontrolują włącznik/wyłącznik do nauki. Kiedy jesteśmy zrelaksowani i spokojni, nasze procesy uczenia się mają zielone światło. Kiedy jesteśmy spięci, niespokojni lub przestraszeni, nasze procesy uczenia się zapalają się na czerwono.

Uczenie się polega na tworzeniu poczucia sensu. Możliwość łączenia tematu z innym tematem, który możesz omówić, może znacznie ułatwić naukę. Zastanów się nad ulubionym zajęciem lub tematem i dowiedz się, jak można je połączyć z nowym obszarem zainteresowań. Zaangażuj kogoś, kogo znasz lub kochasz. Jeśli chcesz nauczyć się szyć, uszyj coś dla kogoś, kogo kochasz.

Kluczowym narzędziem jest aktywne uczenie się, nadające mu znaczenie. Przez aktywny rozumiemy aktywny umysłowo. Więc zadawaj sobie wiele pytań, kiedy się czegoś uczysz lub studiujesz. Co to znaczy? Co to za różnica? Czy mógłbym wyjaśnić przyjacielowi?

Nauka często wiąże się z popełnianiem błędów. W rzeczywistości jest to nieuniknione. Pozwól sobie na popełnianie błędów. Staraj się uczyć przez działanie i bądź przygotowany na to, że nie pójdzie dobrze za pierwszym razem. Aktywne strategie uczenia się są potężne.

 

Krok 2: ​Wyznacz cele

Koncentracja jest kluczem do nauki. Korzystanie z ukierunkowanych celów znacznie zwiększa twoje szanse na sukces. Badania zdecydowanie wskazują, że ci, którzy mają jasny plan i cele, znacznie przewyższają innych.

Uczenie się może być również rozumiane jako zarządzanie wiedzą. Podobnie jak w profesjonalnym zarządzaniu, sukces wymaga przezorności, celów i terminów. Realistyczne, konkretne cele uchronią cię przed zniechęceniem. Jeśli cel jest zbyt duży lub abstrakcyjny, może być trudno wyobrazić sobie jego osiągnięcie. Możesz stracić motywację, ponieważ cel jest zbyt odległy. Materiał do nauki powinien być trudny, a nie łatwy lub oparty na już znanych koncepcjach.

Sięgnij poza strefę komfortu do pomysłów nieco poza twoim zasięgiem. To tutaj następuje uczenie się. Pamiętaj również, aby pomyśleć o zorganizowaniu nauki w sposób, który opiera się na wcześniejszej wiedzy. Rzeczywiście, to, co wiesz, jest najlepszym predyktorem tego, czego możesz się nauczyć.​

I nie daj się oszukać. Wielozadaniowość daje poczucie, że robisz więcej, ale po prostu nie jest to prawdą w przypadku uczenia się. Twój mózg jest zaprogramowany tak, aby był najbardziej efektywny i produktywny, gdy koncentruje się na uczeniu się jednej rzeczy na raz. Opanuj pierwszy krok, zanim przejdziesz do następnego.

 

Krok 3: Rozwijaj wiedzę

W pewnym momencie należy podjąć kroki w celu ulepszenia istniejącej wiedzy i poszukiwania wyzwań wykraczających poza to, co już zostało zrobione. Trzeba znaleźć czas na praktykę i dalsze rozwijanie podstaw zdobytej do tej pory wiedzy.

Na przykład uczenie się na pamięć lub ponowne czytanie nie są aktywne jako tryby ćwiczeń lub uczenia się. Znacznie lepsze są techniki niepasywne, takie jak tworzenie małych testów i quizów lub wyobrażanie sobie wyjaśniania tematu osobie trzeciej. Krótko mówiąc, nie ma czegoś takiego jak nauka bez wysiłku. Cała nauka wymaga pracy.​

Krok 4: Poszerz wiedzę

Wykorzystaj swoją dotychczasową wiedzę jako podstawę do dalszych działań. Nie dodawaj wiedzy po prostu przez uczenie się na pamięć. Po przepracowaniu porcji wiedzy ważne jest, aby ją zastosować. Zgromadzone informacje można rozszerzyć, gdy zastosuje się je do rzeczywistych scenariuszy. Ucząc się języka obcego, udaj się do kraju, w którym mówi się tym językiem. Spróbuj robić to, w czym chcesz się poprawić.

 

Krok 5: Powiąż umiejętności

Aby zrozumieć szerszą całość, przydatne są eksperymenty myślowe lub hipotezy. Albert Einstein często ich używał. W wielkich utworach literackich weź punkt kulminacyjny lub najwyższy punkt fabuły i wyobraź sobie coś przeciwnego.

Mapy myśli mogą być wykorzystywane do obserwowania relacji pojawiających się w masie wiedzy. Wizualne zobaczenie, w jaki sposób fragmenty informacji lub pewne umiejętności łączą się na stronie, buduje zrozumienie. Staraj się wyświetlać te same informacje w nowy sposób, łącząc tematy. Połączenia stają się bardziej oczywiste dzięki łączeniu.

 

Krok 6: ​ Przemyśl ponownie to, co myślisz, że wiesz

Nauka często wiąże się z popełnianiem błędów. W rzeczywistości jest to nieuniknione. Jednym z największych błędów, jakie można popełnić, jest arogancja: myślenie, że wiemy wszystko, co można wiedzieć. Raczej, aby uzyskać prawdziwą wiedzę, musimy kwestionować to, co jest znane. Zastanów się, co myślisz, że wiesz na pewno.

Powiedzenie, że pycha kroczy przed upadkiem, odnosi się również do nauki i wiedzy. Nigdy nie dowiesz się wszystkiego. To byłoby rozczarowujące!

Rozważ to, co wiesz z różnych perspektyw, przedyskutuj to z ludźmi z różnych środowisk i którzy mają inne poglądy niż twoje. Zwrócenie się do zewnętrznych źródeł lub innych osób daje dużą szansę na nową perspektywę. Sposób, w jaki się uczysz, sprawdza się lepiej w konfrontacji z rozbieżnymi systemami myślenia. Zespoły działają lepiej, gdy składają się z osób z różnych środowisk.

 

Krok 7: Odpocznij

Badania sugerują, że sen pomaga w uczeniu się i zapamiętywaniu na dwa różne sposoby. Po pierwsze, osoba niewyspana nie może optymalnie skupić uwagi, a zatem nie może efektywnie się uczyć. Po drugie, sam sen odgrywa rolę w konsolidacji pamięci, która jest niezbędna do uczenia się nowych informacji.

„Wszyscy myślą, że ucząc się czegoś nowego, trzeba „ćwiczyć, ćwiczyć, ćwiczyć”. Zamiast tego odkryliśmy, że odpoczynek, wczesny i częsty, może być tak samo ważny dla nauki, jak praktyka” — powiedział dr n. med. Leonardo G. Cohen. D., starszy badacz w National Institute of Neurological Disorders and Stroke NIH.

Kiedy uczysz się czegoś nowego, najlepszym sposobem na zapamiętanie tego jest przespanie się z tym. To dlatego, że sen pomaga wzmocnić wspomnienia, które tworzysz w ciągu dnia. Pomaga także łączyć nowe wspomnienia z wcześniejszymi. Możesz nawet wymyślić nowe, kreatywne pomysły podczas snu.

Jeśli nie spałeś, Twoja zdolność uczenia się nowych rzeczy może spaść nawet o 40%.

opracował: Mariusz Dzieciątko