W spotkaniu otwartym (19.02.2016) Grupy Roboczej d/s kontaktów z Ministerstwem Edukacji Narodowej w Warszawie wzięli udział, obok członków grupy, zarówno rodzice osobiście jak i drogą internetową – przez Skypa.
Spotkanie rozpoczęło się przedstawieniem grupy roboczej oraz osób przybyłych .
Następnie p. Dzieciątko oraz p. Wojtacha przedstawili w skrócie dotychczasowe działania grupy oraz oczekiwania w stosunku do nowych uczestników. Dodatkowo zrelacjonowano ( p. Dzieciątko ) wizytę w Belwederze.
Omówiono problemy z kontaktami z MEN ( roszady w ministerstwie na poziomie stanowisk ) oraz przybliżony termin kolejnego spotkania .
Osoby uczestniczące w spotkaniu podnosiły następujące kwestie :
- Robocze propozycje rozwiązań pozostawiane w formie papierowej na każdym spotkaniu w MEN – ożywiona dyskusja zwolenników i przeciwników takiego podejścia. Jako punkt wspólny ustalono przygotowywanie stenogramów ze spotkań oraz wyartykułowywanie propozycji do dyskusji a także spisywanie krótkiej notatki z ustaleniami do podpisu przez obie strony
- Powody dla których potrzebna jest opinia Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej?( p. Dzieciątko wyjaśniał stanowisko części posłów podnoszone w 2009 roku)
- Możliwość poprawek egzaminu lub powtarzania roku bez powrotu do szkoły – dzieci stacjonarne mogą być promowane bez zaliczania roku z jakiegoś przedmiotu. Możliwość poprawek częściowo jest zapewniona w obecnych rozwiązaniach prawnych.
- Dzieci w szkole nie zdają egzaminu – ale mają sprawdziany
- Egzaminy i ich forma –standaryzacja , ale jednocześnie obawa przed tym
- Egzaminy internetowe już funkcjonują w społeczeństwie, więc nie powinno być problemu
- Zgoda obligatoryjna dyrektora szkoły
- Subwencja nie jest najważniejsza
- Ale też Subwencja- podział na : w formie do wykorzystania dla dzieci jako bon oświatowy , lub faktury na szkołę , zajęcia organizowane przez szkołę
- Nieznajomość tematu ED w szkołach publicznych
- Problem w wyższych klasach (od 4-6 i wyżej ) – potrzeba dokształcanie np. w formie korepetycji( które są potrzebne bo dzieci z ED musza się dostosować do systemu egzaminacyjnego ) mogła by być rozliczana przez subwencje lub zwiększenie subwencji od gimnazjum , ponieważ dzieci myślące o studiach muszą wykraczać wiedzą poza podstawę.
- W niektórych szkołach należy donosić materiały z całego roku pracy z dzieckiem – dzieci stacjonarne tego nie muszą – propozycja aby to środowisko ED przygotowało schemat egzaminów
- Egzaminy po poziomach edukacyjnych 1-3 , 4-6, gimnazjum , liceum
- Nie warto podnosić nierealnych postulatów = weryfikacja dokładna co z sobą niesie postulat czy + czy – .
- Lobbing „ w stosunku do posłów z Komisji Oświaty w celu rozeznania ich ew. wsparcia dla naszych postulatów i ich edukowania w zakresie ED”.
- Regionalne lobbowanie za ED u posłów aby wiedza na temat ED była powszechniejsza
- Rzutnik z czatem na następne spotkanie
- Szkoła lokalna umożliwiająca działania lokalne ( warsztaty )
- Tusiński ( prawnik ) – MEN wydał zgodę na egzaminy poza szkołą
- Spisanie naszych postulatów
- Rozmowy w MEN maja być w gronie departamentu finansów i kształcenia
- Stanowisko oficjalne a stanowisko do dyskusji które w trakcie zmieniamy
- Zagrożenia związane z tematem szkoleń dla rodziców.
- Dobry moment na jednoczenie się środowiska ED i wypracowania czegoś wspólnego.
- Kolejne spotkanie otwarte po spotkaniu w MEN.
Serdecznie dziękujemy wszystkim uczestnikom spotkania za udział i głos w dyskusji.
Ze swojej strony dziękuję za wysiłek. Myślę że dzięki temu świat będzie trochę lepszy